Jachtowy Sternik Morski
Szkolenie
Szkolenie to skierowane jest do osób, które ukończyły 18 rok życia, ma na celu zdobycie umiejętności prowadzenia jachtu morskiego zarówno pod żaglami jak i na silniku. Ponieważ jacht morski jest skomplikowanym urządzeniem technicznym, w szkoleniu tym największy ciężar kładziemy na zdobycie umiejętności praktycznych zarówno w prowadzeniu i manewrowaniu jachtem morskim, jak i jego obsłudze.
Patent Jachtowy sternik morski
Aby przystąpić do egzaminu na ten stopień wymagane jest doświadczenie żeglarskie w postaci pozytywnej opinii z co najmniej 2 rejsów odbytych po wodach morskich, o łącznym czasie żeglugi co najmniej 200 godzin.
Przygotowujemy do zdania egzaminu teoretycznego oraz praktycznego, którego zdanie daje następujące uprawnienia:
- Prowadzenie jachtów żaglowych na śródlądziu bez ograniczeń długości kadłuba.
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości do 18 m, po wodach morskich.
Jak wygląda kurs i egzamin na Jachtowego Sternika Morskiego z Oceanem wiedzy?
Jachty żaglowe morskie:
- Eksploatacja i budowa instalacji i urządzeń jachtu oraz ocena ich stanu technicznego,
- Obsługa przyczepnych i stacjonarnych silników spalinowych.
Locja:
- Oznakowanie nawigacyjne,
- Morskie pomoce nawigacyjne i ich wykorzystanie (mapy nawigacyjne, spisy świateł),
- Oznaki i skróty stosowane na mapach,
- Podstawowa znajomość układu tablic pływów i prądów pływowych,
- Przygotowanie nawigacyjne wejścia do portu.
Nawigacja:
- Jachtowe urządzenia nawigacyjne /sondy, odbiorniki systemów nawigacji satelitarnej, wskaźniki wielofunkcyjne itp./,
- Podstawy nawigacji terestrycznej,
- Nawigacja zliczeniowa.
Meteorologia:
- Podstawowe przyrządy meteorologiczne i ich wykorzystanie,
- Radiowe komunikaty meteo rologiczne dla żeglugi, system transmisji ostrzeżeń nawigacyjnych i meteorologicznych.
Sygnalizacja i łączność:
- Sygnalizacja wzywania pomocy, procedury GMDSS, wykorzystanie środków pirotechnicznych oraz radiostacji VHF,
- Sygnały ostrzegawcze.
Ratownictwo:
- Podstawowe informacje o morskich służbach ratowniczych,
- Postępowanie w przypadku pożaru, awarii takielunku, kolizji lub wypadku,
- Przygotowanie do sztormu i techniki sztormowania,
- Udzielanie pierwszej pomocy i współdziałanie ze stacjami ratownictwa i śmigłowcem ratowniczym oraz łodzią zabezpieczenia ratowniczego,
- „człowiek za burtą” na morzu,
- Hipotermia oraz pierwsza pomoc w przypadku hipotermii,
- Sztrandowanie.
Planowanie rejsu:
- Ograniczeń wyjścia i wejścia do portu,
- Odległości i czasu trwania rejsu,
- Ewentualnych zagrożeń w czasie rejsu,
- Przygotowania załogi i jachtu.
- Podstawowe przepisy prawa drogi na morskich i śródlądowych drogach wodnych.
Jachty żaglowe morskie, w tym:
- Eksploatacja i budowa instalacji i urządzeń jachtu oraz ocena ich stanu technicznego,
- Obsługa przyczepnych i stacjonarnych silników spalinowych.
Locja, w tym:
- Oznakowanie nawigacyjne,
- Morskie pomoce nawigacyjne i ich wykorzystanie (mapy nawigacyjne, spisy świateł),
- Oznaki i skróty stosowane na mapach,
- Podstawowa znajomość układu tablic pływów i prądów pływowych,
- Przygotowanie nawigacyjne wejścia do portu.
Nawigacja, w tym:
- Jachtowe urządzenia nawigacyjne /sondy, odbiorniki systemów nawigacji satelitarnej, wskaźniki wielofunkcyjne itp./,
- Podstawy nawigacji terestrycznej,
- Nawigacja zliczeniowa.
Meteorologia, w tym:
- Podstawowe przyrządy meteorologiczne i ich wykorzystanie,
- Radiowe komunikaty meteo rologiczne dla żeglugi, system transmisji ostrzeżeń nawigacyjnych i meteorologicznych.
Sygnalizacja i łączność, w tym:
- Sygnalizacja wzywania pomocy, procedury GMDSS, wykorzystanie środków pirotechnicznych oraz radiostacji VHF,
- Sygnały ostrzegawcze.
Ratownictwo, w tym:
- Podstawowe informacje o morskich służbach ratowniczych,
- Postępowanie w przypadku pożaru, awarii takielunku, kolizji lub wypadku,
- Przygotowanie do sztormu i techniki sztormowania,
- Udzielanie pierwszej pomocy i współdziałanie ze stacjami ratownictwa i śmigłowcem ratowniczym oraz łodzią zabezpieczenia ratowniczego,
- „człowiek za burtą” na morzu,
- Hipotermia oraz pierwsza pomoc w przypadku hipotermii,
- Sztrandowanie.
Planowanie rejsu, z uwzględnieniem:
- Ograniczeń wyjścia i wejścia do portu,
- Odległości i czasu trwania rejsu,
- Ewentualnych zagrożeń w czasie rejsu,
- Przygotowania załogi i jachtu.
- Podstawowe przepisy prawa drogi na morskich i śródlądowych drogach wodnych.
Egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej.
- Część teoretyczna ma formę pisemną i składa się z testu jednokrotnego wyboru /75 pytań/ oraz zadania nawigacyjnego i na rozwiązanie całości jest 120 minut. Pozytywny wynik tej części egzaminu zapewnia 65 prawidłowych odpowiedzi oraz prawidłowo rozwiązane zadanie nawigacyjne.
- Część praktyczna egzaminu obejmuje wykonanie wybranych przez komisję elementów egzaminacyjnych, określonych indywidualnie dla każdego zdającego. Za pozytywny wynik egzaminu praktycznego uważa się prawidłowe wykonanie wszystkich elementów wskazanych przez egzaminatora do wykonania. W trakcie części praktycznej dopuszcza się jednokrotne powtórzenie źle wykonanego elementu. Egzamin przeprowadzany jest na jednomasztowych jachtach morskich o długości kadłuba co najmniej 7 m wyposażonych w silnik z biegiem wstecznym, przy sile wiatru 1-6 stopni w skali Beauforta na akwenie z dostępnym pomostem wyposażonym w urządzenia cumownicze oraz dostępną boją cumowniczą.
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z obu części.
cena zależna od aktualnej oferty – Kurs Żeglarz Jachtowy
350,00 zł – Egzamin osoba pełnoletnia
50,00 zł – Opłata za patent osoba pełnoletnia (płatne bezpośrednio do związku wydającego patent)
25,00 zł – Opłata za patent 14 – 26 lat dla osób uczących się (płatne bezpośrednio do związku wydającego patent)
Ocean wiedzy
Fundacja propagowania sportów wodnych dla każdego
ul. Przemysłowa 10/303,
40-020 Katowice
dane
KRS 0000881696
NIP 6342991899
REGON 388227942